Rätt person på rätt position

I varje företag är det viktigt att få tag på rätt medarbetare. Rätt person på rätt position kan göra väldigt mycket för ett företag. Men detta är många gånger lättare sagt än gjort, och ibland är man inte ens medveten om den kompetens man behöver.

Detta arbete börjar långt innan man tillsatt någon. Först och främst måste man tänka noga på kravprofilen för ett jobb. Vilket även kan fungera som en plan för vad jobbet kan komma att kräva framöver också. Arbetar man tillsammans med en expert kan det vara lättare att ta fram en fullständig kravprofil.

Efter denna är färdigställd är då man verkligen påbörjar jakten efter den rätta personen. Att annonsera på så många platser som möjligt är ett bra första steg. Ju fler som ser annonsen desto större är chansen att man hittar den bästa kandidaten. Tillsammans med detta bör man även använda sitt eget nätverk av kontakter för att hitta personer som kanske redan är anställd men är redo att byta jobb om det rätta erbjudandet dyker upp.

När sedan CV:na börjar rulla in är det dags att gå igenom dessa och se vilka som verkligen passar in. Beroende på vilket jobb det är kan man dock inte förvänta sig att CV:et säger allt man behöver veta. Det kan vara värt att låta gränsfall gå vidare bara för att se vilket intryck de kan göra vid en intervju.

Och på tal om intervjuer är det viktigt att tänka på vilka frågor man ska ställa. Det är lätt hänt att man faller tillbaka på gamla standardfrågor som kanske låter bra men inte ger mycket information i slutändan. Det kan också vara bra att ta fram frågor mer relaterade till den tjänst de söker och inte bara mer generella frågor om deras kunskaper, erfarenheter och liknande.