Våga förändra – öka lönsamheten

Förändringar kan vara skrämmande för somliga, men för ett företag är det ofta nödvändigt för att lönsamheten ska öka. Tekniken utvecklas i ett mycket snabbare tempo än den har gjort tidigare och då gäller det att anpassa sig. Många marknader har förändrats betydligt och företag som inte förändras med dem klarar sig inte i den hårda konkurrensen.

Anlita professionell hjälp

Ett sätt att komma bort från företagets invanda rutiner är att ta hjälp utifrån. De har ofta kunskap som saknas i företaget och de ser mer objektivt på vad som behövs. För att lyckas med exempelvis upphandlingar krävs det en hel del kunskap och erfarenhet. Då är det en bra idé att använda sig av en konsultfirma för att få bättre koll på läget. En konsultfirma som anordnar utbildningar och även hjälper till med anbudsgivning och liknande kan vara bra att anlita. De skräddarsyr utbildningar för att de ska passa just ditt företag.

Fundera över framtiden

Något de flesta företag, dess ägare, eller styrelser är medvetna om, är det faktum att man måste planera för framtiden redan idag. Även om din verksamhet blomstrar för stunden, kan påverkan från framtida faktorer du själv inte styr över, göra att ditt nuvarande framgångskoncept sakta men säkert går ut tiden och slutligen blir olönsamt. Det är här vi menar att man måste vara förutseende och vidta nödvändiga åtgärder i ett tidigt skede, för att även i framtiden bestå. Vissa företag tvingas ibland helt ändra sin inriktning och det är då det gäller att ha en stabil och väl genomtänkt strategi för att klara av de stora omställningarna som något sådant medför.

Ett exempel på en lönsam förändring

Internetworld skriver I en artikel om hur CDON.com anpassar sig efter ekonomiska förutsättningar genom att göra en viktig förändring. CDON har hela tiden haft försäljning av CD-skivor och DVD-filmer som sin största inkomstkälla, men folk köper allt mindre av dessa produkter och förra året sjönk företagets omsättning med 16 procent. För att bli mer konkurrenskraftigt i den hårda e-handelsbranschen bygger CDON ett nytt, modernt centrallager i Ljungby och när det är helt färdigt 2015 kommer de att gå från nuvarande elva lager till endast ett. Lagret kommer att kosta mellan 10 och 15 miljoner kronor, men kommer sedan att spara in mycket pengar på framtida logistik.