Att anställa ny personal på en arbetsplats är inte alltid den enklaste uppgiften. Det kan ibland kännas som en omöjlig utmaning att hitta lämplig personal, med relevant utbildning och tillräckligt hög kompetens.
Välj experthjälp baserat på forskning
Faktum är att du inte behöver begrava dig i anställningsbyråkrati eller hitta de perfekta nyckelorden i en annons för att attrahera den perfekta personalen.
Genom att studera människor, deras beteenden och personligheter har forskare tagit fram evidensbaserad forskning gällande olika strategier och metoder som kan användas när ny personal ska anställas.
Rätt person till rätt plats
Genom att göra tester och analysera dem är det enklare att förstå var potentialen ligger hos varje individ. Det i sin tur gör det enklare att anställa rätt person till rätt plats på företaget. På så vis kan du även optimera omsättningen av personal på företaget. Trivs människor på sitt jobb stannar de också längre. Dessutom är de ofta friskare och gladare överlag.
Därför kan det alltså vara värt att redan vid rekrytering lägga tid och resurser på att det ska bli rätt. Då ökar sannolikheten att personalen stannar på arbetsplatsen. Det är i slutändan bra för både företag och personal.